Informacja z działałalnośći kontrolnej za 2014 r.
Strona archiwalna
I N F O R M A C J A
z działalności kontrolnej realizowanej w 2014 r.
1. Wprowadzenie
Kontrole w podległych i nadzorowanych jednostkach organizacyjnych Gminy Nowogrodziec przeprowadzono na podstawie Zarządzenia Nr 16/2010 Burmistrza Nowogrodźca z dnia 22.02.2010 r. w sprawie określenia sposobu prowadzenia kontroli zarządczej w Urzędzie Miejskim w Nowogrodźcu i jednostkach organizacyjnych gminy oraz zasad jej koordynacji.
Kontrole przeprowadzono na podstawie zatwierdzonego przez Burmistrza Nowogrodźca planu kontroli na 2014 r. oraz zleceń kontroli doraźnych wynikających z bieżącej potrzeby sprawowania nadzoru nad działalnością Urzędu Miejskiego w Nowogrodźcu i jednostek organizacyjnych Gminy.
W ramach kontroli zarządczej kontrolą objęto następujące obszary:
-
działalność pożytku publicznego prowadzona przez organizacje pozarządowe – w zakresie przyznanej dotacji na wsparcie zadań publicznych,
-
diety i prowizje przysługujące Sołtysowi – przestrzeganie zasad naliczania i wypłaty,
-
polityka bezpieczeństwa, zarzadzanie systemami informatycznymi – zabezpieczenie dokumentów służbowych na stanowisku pracy,
-
czas pracy – wyjścia służbowe i prywatne,
-
postępowania administracyjne -zakładanie i prowadzenie metryki sprawy,
-
pomoc publiczna – w rolnictwie, de minimis,
-
pomoc społeczna – k. sprawdzająca wykonania zaleceń wydanych przez Audytora wewnętrznego w zakresie przyznawania zasiłków i funkcjonowania kontroli zarządczej,
-
funkcjonowanie kontroli zarządczej -k. sprawdzająca wykonania zaleceń wydanych przez Audytora wewnętrznego w zakresie realizacji standardów kontroli zarządczej,
-
dotacje dla przedszkoli niepublicznych – kontrola prawidłowość wykorzystania dotacji,
-
gospodarka finansowa – zakłady opieki zdrowotnej,
-
fundusz socjalny – tworzenie odpisu, naliczanie i przestrzeganie terminu przekazywania środków,
Kontrole prowadził pracownik ds. kontroli wewnętrznej (będący koordynatorem kontroli zarządczej) na podstawie upoważnienia wydanego przez Burmistrza Nowogrodźca.
Ewidencję kontroli prowadzi koordynator kontroli zarządczej.
2. Rodzaj i liczba przeprowadzonych kontroli
W 2014 r. przeprowadzono ogółem 14 kontroli, w tym:
- 10 kontroli problemowych,
- 2 kontrole sprawdzające,
- 2 kontrole doraźne (pozaplanowe – zlecone przez Burmistrza Nowogrodźca).
3. Podmioty objęte kontrolą:
Kontrolą objęto: Urząd Miejski w Nowogrodźcu, jednostki organizacyjne, stowarzyszenia pozarządowe, Zakłady Opieki Zdrowotnej, Przedszkole Niepubliczne.
Z przeprowadzonych kontroli sporządzone zostały protokoły i wystąpienia pokontrolne, które stanowią akta kontroli.
Poniżej przedstawiam wykonanie Planu kontroli zarządczej:
Lp. |
Nazwa jednostki kontrolowanej |
Rodzaj kontroli |
Temat i zakres kontroli |
Data rozpoczęcia i zakończenia kontroli |
Stwierdzenie nieprawidłowości TAK/NIE |
1. |
Organizacje pozarządowe (13 organizacji) |
problemowa |
Prawidłowość rozliczenia dotacji na wsparcie realizacji zadań publicznych w 2013 r. |
02.01.2014 r. do 28.02.2014 r. |
TAK
|
2. |
Stowarzyszenie Integracja i Przyszłość Sołectw Wykroty i Zagajnik |
problemowa
|
Prawidłowość rozliczenia dotacji na wsparcie realizacji zadnia publicznego w 2013 r. |
10.02.2014 r. |
TAK |
3. |
Urząd Miejski w Nowogrodźcu
WF, WAP |
doraźna |
Przestrzeganie postanowień uchwały Rady Miejskiej w sprawie wynagrodzeń dla sołtysów i wydatków związanych z prowadzeniem spraw sołeckich, w tym: - prawidłowość wypłaty diet
|
08.01 – 15.01.2014 |
TAK |
4 |
Urząd Miejski – WI
Stanowisko ds. planowania i zagospodarowania przestrzennego |
doraźna |
Przestrzeganie przepisów Polityki bezpieczeństwa oraz instrukcji zarzadzania systemami informatycznymi w urzędzie Miejskim w N-cu w zakresie: zabezpieczenia dokumentów służbowych na stanowisku pracy, zasobów informatycznych- posiadania programów komputerowych i plików.
Kontrola ewidencji wyjść służbowych i prywatnych.
|
20.02.2014 |
TAK |
5. |
Urząd Miejski w Nowogrodźcu
WF, WSS, WAP, WK, WI |
problemowa |
Przestrzeganie przepisów ustawy Kodeks postępowania administracyjnego oraz ustawy ordynacja podatkowa w zakresie prawidłowości zakładania i prowadzenia metryki sprawy
|
10.03- 24.03.2014 r. |
TAK |
6. |
Urząd Miejski w Nowogrodźcu
WF i WK |
problemowa |
Udzielanie pomocy publicznej na podstawie ustaw – stwierdzenie występowania pomocy i zastosowanie odpowiedniej procedury. |
07.04. 2014 r. do 09.05.2014 r. |
TAK |
7. |
Zakład Obsługi Szkół w Nowogrodźcu |
problemowa |
Kontrola w zakresie udzielania pomocy publicznej na podstawie ustaw – dokształcanie młodocianych pracowników (ustawa o systemie oświaty)
|
12.05-16.05.2014 r. |
TAK |
8. |
Miejsko Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Nowogrodźcu |
sprawdzająca |
Kontrola wykonania zaleceń wydanych przez Audytora wewnętrznego do zadania pod nazwą „Ocena efektywności i skuteczności realizacji zadań pomocy społecznej w zakresie przyznawania zasiłków oraz funkcjonowania Standardów kontroli zarządczej.”
|
10.06.-16.06.2014 r. |
NIE |
9. |
Zespół Szkół w Nowej Wsi |
sprawdzająca |
Kontrola wykonania zaleceń wydanych przez Audytora wewnętrznego – dot. realizacja standardów kontroli zarządczej. |
04.08 -12.08.2014 r. |
NIE ( 2 zalecenia są w trakcie realizacji) |
10. |
Przedszkole Niepubliczne „Skrzaty” w Czernej
Zakład Obsługi Szkół w Nowogrodźcu
|
problemowa |
Prawidłowość wykorzystania dotacji przekazanej dla Przedszkola Niepublicznego „ Skrzaty” – kontrola wydatków bieżących i liczby dzieci zgłoszonych w informacji wg załącznika Nr 1.do uchwały. |
01.09 -12.09. 2014 r. |
TAK |
11 |
SP ZOZ N-c Ul. Asnyka 55
|
problemowa |
Kontrola gospodarki finansowej za pierwsze półrocze 2014 r. |
15.09.– 30.09.2014 r. |
TAK |
12. |
SP Z ZOZ N-c Ul. Cicha 4
|
problemowa |
Kontrola gospodarki finansowej za pierwsze półrocze 2014 r. |
06.10 – 24.10.2014 r. |
TAK |
13. |
Szkoła Podstawowa w Czernej |
problemowa |
Przestrzeganie zasad tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych: prawidłowość naliczania odpisu, przestrzeganie terminu i wysokości przekazania środków na rachunek bankowy Funduszu.
|
24.11– 25.11.2014 r. |
NIE |
14. |
Szkoła Podstawowa w Gierałtowie |
problemowa |
Przestrzeganie zasad tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych: prawidłowość naliczania odpisu, przestrzeganie terminu i wysokości przekazania środków na rachunek bankowy Funduszu.
|
27.11 - 28.11.2014 r. |
|
Realizacja kontroli przebiegała zgodnie z planem kontroli zarządczej zatwierdzonym na 2014 r. Plan korygowano dwukrotnie - pozycje wycięte z planu kontroli w wyniku korekty zostały ujęte w planie kontroli zarządczej na 2015 r.
Plan kontroli (po korekcie) wykonano w 100%.
Przebieg i efekty przeprowadzonych kontroli
Istotą czynności kontrolnych było szczegółowe zbadanie stanu faktycznego i porównanie z obowiązującymi dla niego uregulowaniami prawnymi i przepisami wewnętrznymi oraz ustalenie odchyleń od obowiązujących norm.
Nieprawidłowości stwierdzone w trakcie kontroli zostały opisane szczegółowo w protokołach kontroli kontrolowanych jednostek. W sprawach skomplikowanych problemy omawiano z Radcą Prawnym – opinie prawne stanowią akta kontroli.
W wyniku ustaleń kontrolnych dotyczących nieprawidłowości kierowano do Kierowników jednostek organizacyjnych i Naczelników Wydziałów zalecenia pokontrolne. W zaleceniach wskazywano sposoby i środki, jakie należy zastosować, w celu usunięcia ujawnionych nieprawidłowości i zapobiegania ich w przyszłości.
W 2014 r. nie wszczynano postępowań dyscyplinarnych oraz nie składano zawiadomień o popełnieniu przestępstwa lub wykroczenia. Nie kierowano zawiadomień o naruszeniu dyscypliny finasów publicznych.
Burmistrz Nowogrodźca
Robert Marek Relich